رپورتاژ

دینام چیست ؟

دینام چیست ؟

دینام چیست ؟
دینام چیست ؟

دینام یا ژنراتور در واقع یک مولد برق در خودرو است که با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، وظیفه تامین انرژی خودرو و شارژ مجدد باتری را انجام می دهد. باتری با استفاده از توانایی خود برای روشن کردن خودرو و تامین برق سایر قطعات، باتری را شارژ می کند. دینام معمولاً توسط تسمه ای به نام تسمه دینام به موتور و محور متصل می شود و با چرخش و انرژی آنها می چرخد. آنها انرژی مکانیکی لازم را برای تبدیل آن به انرژی الکتریکی به دست می آورند. دینام از قطعاتی مانند قرقره، فن خنک کننده، پوشش جلو، روتور، استاتور، دیود، اپتومات، بلبرینگ، پوسته انتهایی، کربن دینام و کلکتور تشکیل شده است. علاوه بر این، دینام در جلوی موتور قرار می گیرد.

دینام در خودرو چه وظیفه ای دارد؟

اگر بخواهیم این عملکرد را در یک جمله  در لوازم یدکی جک S3  بیان کنیم باید بگوییم دینام وظیفه تامین و تولید برق مورد نیاز خودرو در زمان روشن شدن خودرو را بر عهده دارد. در واقع اگر دینام وجود نداشته باشد، برق باتری به سرعت تخلیه می شود. کار دینام تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و ارسال جریان تولید شده که جریان مستقیم است را به باتری می فرستد تا برق مورد نیاز قسمت های مختلف خودرو را تامین کند. همزمان دینام باتری را نیز شارژ می کند. خب مسلم است که اگر دینام خراب شود و درست کار نکند، باتری فقط برای مدت محدودی می تواند برق مورد نیاز خودرو را تامین کند و خودروی شما متوقف می شود. باتری چه کمکی به خودرو می کند؟

وقتی ماشین خاموش است و می خواهید آن را روشن کنید، به برق نیاز دارید. خوب، وقتی ماشین روشن نیست، دینامی برای تولید برق وجود نخواهد داشت. اینجاست که باتری و برق ذخیره شده در آن به شما کمک می کند تا ماشین را روشن کنید. علاوه بر این، باتری وظیفه تامین انرژی مورد نیاز برای استفاده از سیستم صوتی خودرو یا چراغ ها را در زمان خاموش بودن خودرو بر عهده دارد، اما به یاد داشته باشید که این زمان نمی تواند طولانی باشد و نیروی ذخیره شده در باتری محدود است. تفاوت دینام و دینام

امروزه در خودروهای جدید به جای دینام از دینام استفاده می شود که به آن دینام دینام می گویند. در توضیح تفاوت دینام و دینام باید به نقطه ضعف دینام قدیمی اشاره کرد. دینام های قدیمی نمی توانستند جریان کافی برای خودروها در دورهای پایین تولید کنند. از آنجایی که خودروها در شهرهای بزرگ معمولا در ترافیک گیر می کنند و دور موتور در این مواقع بسیار پایین است، به همین دلیل خودروها از کمبود برق رنج می برند. در واقع دینام های قدیمی در ترافیک نمی توانستند باتری را به خوبی شارژ کنند. خودروسازان این مشکل را در دینامومتر دینام حل کرده اند. در ادامه در مورد قطعات دینام و مشخصات آن صحبت خواهیم کرد.

دینام خودرو چگونه کار می کند؟

دینام خودرو برای چه مواردی استفاده می شود؟ همانطور که می دانیم دینام بیشتر برق خودرو را تامین می کند و به شارژ مجدد باتری کمک می کند. اما برای انجام همه اینها، دینام ابتدا باید انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل کند.

دینام چگونه برق تولید می کند؟

فرآیند تولید برق با موتور آغاز می شود. برای اکثر خودروهای مدرن، دینام ها از طریق یک تسمه مارپیچ از میل لنگ موتور به حرکت در می آیند، اگرچه خودروهای قدیمی ممکن است یک قرقره جداگانه داشته باشند که از میل لنگ به دینام می رسد. حرکت تسمه – انرژی مکانیکی – روتور دینام را با سرعت زیاد در داخل استاتور می چرخاند.

برق از چرخش روتور تولید می شود. آهنرباهای اطراف روتور عمداً برای ایجاد میدان مغناطیسی از طریق سیم‌کشی مسی استاتور قرار می‌گیرند. سپس این نیرو به رگولاتور ولتاژ می رود که برق خودرو را توزیع می کند و میزان ولتاژ دریافتی باتری را مدیریت می کند.

دینام چگونه باتری را شارژ می کند؟

قبل از اینکه باتری بتواند در لوازم یدکی جک J4  از برق آلترناتور استفاده کند، باید به شکل قابل استفاده توسط باتری تبدیل شود. این به این دلیل است که الکتریسیته می تواند در جریان ها یا جهات مختلف جریان یابد.

باتری‌های خودرو با جریان مستقیم (DC) کار می‌کنند، در حالی که دینام‌ها برق جریان متناوب (AC) تولید می‌کنند که گاهی اوقات در جهت مخالف جریان می‌یابد. بنابراین قبل از عبور به رگولاتور ولتاژ، توان مورد نظر برای باتری از طریق یکسو کننده دیود به جریان مستقیم تبدیل می شود.

پس از تبدیل، باتری می تواند از برق برای شارژ مجدد استفاده کند. مانند هر قطعه خودرو، دینام شما با گذشت زمان شروع به فرسودگی می کند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. نحوه تعویض دینام را بیاموزید و بدانید در صورت خرابی ماشین در جاده چه کاری باید انجام دهید.

تمامی خودروهای دارای موتور احتراق داخلی به جز برخی خودروهای هیبریدی مجهز به دینام هستند. هنگامی که موتور روشن است، دینام باتری را شارژ می کند و نیروی الکتریکی اضافی را برای سیستم های الکتریکی خودرو فراهم می کند.

دینام یک واحد بدون تعمیر و نگهداری است. در برخی خودروها می تواند تا ۱۰-۱۵ سال بدون هیچ تعمیری دوام بیاورد. اگر دینام از کار بیفتد، ماشین می تواند برای مدت کوتاهی با باتری کار کند. با این حال، به محض شارژ کامل باتری، موتور متوقف می شود. تعویض دینام با یک قطعه اصلی جدید گران است، اما جایگزین هایی وجود دارد.

علائم خرابی دینام خودرو

چراغ هشدار باتری چراغ هشدار شکل باتری رایج ترین علامت مشکل در سیستم شارژ خودرو با روشن شدن نماد “CHARGE” در حین رانندگی است. به طور معمول این چراغ هشدار باید هنگام روشن شدن احتراق روشن شود، اما باید هنگام روشن شدن موتور خاموش شود. اگر روشن باشد، سیستم شارژ شما مشکل دارد. چراغ هشدار سیستم شارژ مستقیماً دینام بد را نشان نمی دهد، اگرچه مشکلات دینام بسیار رایج است. مکانیک شما باید تست های بیشتری را برای تعیین قطعه معیوب انجام دهد. یکی دیگر از نشانه های ضعف سیستم شارژ این است که هنگام خاموش بودن موتور، چراغ های جلو خاموش می شوند، اما وقتی موتور روشن است، روشن می شوند. این مشکل می تواند نه تنها به دلیل ضعیف بودن دینام، بلکه به دلیل خرابی باتری، اتصال ضعیف در پایانه های باتری، یا شل بودن تسمه سرپانتین ایجاد شود.

ناله یا زمزمه دینام یکی دیگر از علائم مشکل است. در برخی از خودروها، این می تواند ناشی از یاتاقان دینام پر سر و صدا باشد. در برخی از خودروهای جیپ/کرایسلر، قرقره دینام آسیب دیده می تواند این صدا را ایجاد کند. نحوه تست دینام خودرو

دستگاه تست باتری کامپیوتر مکانیک شما و سیستم شارژ می تواند وضعیت دینام را آزمایش و آزمایش کند. هزینه تست باتری و سیستم شارژ (تست AVR) زیاد نیست. این تست نشان می دهد که آیا سیستم شارژ ضعیف است یا اصلا کار نمی کند. همچنین می تواند تشخیص دهد که یکی از دیودهای داخل دینام آسیب دیده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

کاشمر سلام

رسانه کاشمر سلام، از سال 1398 با هدف فراهم سازی بستری برای ارائه بروزترین مطالب خبری و فرهنگی هنری در فضای مجازی با دوری از هرگونه حاشیه سازی کار خود را آغاز نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا